Tentang Pengarah Man Laksa
MAMAT KHALID…
Hasil kerja mamat khalid yang mula-mula saya kenali ialah Rombongan Cik Kiah Ke Sukan Komanwel..ditayangkan awal-awal kemunculan NTV7..
Kemudian..beberapa lagi telefilem seperti Durian ‘sumthing’ (cerita wedding antara orang perak dengan orang Penang), Ahmad Khusyairi (Along Kamaludin sebagai penyanyi band orang kawin yg menhadapi macam-macam problem) dan Filemnya yang pertama Lang Buana. Kemudian beliau muncul dengan filem ROCK, filem muzikal yang menghiburkan.
Bagi mereka yang tak tahu, Mamat Khalid adalah adik bongsu kepada Kartunis Tersohor Malaysia Dato’ Lat. Seperti juga Dato’ Lat, mamat khalid juga gemar memasukkan elemen malaysia di tahun 60’an 70’an.. Saya tak pasti berapa ramai anak muda yang gemar lawak seperti ini, tetapi saya adalah salah seorang yang suka melihat kehidupan zaman itu. Kehidupan kampung yang sebenarnya tidak dilalui oleh diri sendiri tetapi somehow terasa interesting. Namun secara terus terang, pada pandangan saya Mamat Khalid mempunyai premis cerita, idea, gagasan tersendiri malah detail dalam setiap pembentukan wataknya (seperti watak-watak unik dalam karya Lat-perempuan cina bercermin mata butterfly, Singh dengan misai lentiknya dll). Namun kadang-kadang dia gagal memberi klimaks atau mengawal watak-watak yang ada untuk memberi kesan yang mendalam. Antaranya kerana masalah pelakon extra tangkap muat. (bacaan lanjut dalam bahagian pelakon extra). Kerana itulah saya amat bersetuju apabila Tiara Jaq memberikan tanggungjawab pengarah kepada orang lain sedangkan idea dan skrip asal Puteri Gunung Ledang adalah hasil karya Mamat Khalid. Namun saya percaya Mamat Khalid akan memantapkan gaya pengarahan dan penceritaan beliau (alah…P.Ramlee pun menghasilkan filem kurang bermutu di awal kemunculannya). Dan harapan saya berhasil dalam filem MAN LAKSA.
KEMAS dan BERANI
Pada pandangan saya, filem Man Laksa adalah filem paling kemas oleh Mamat Khalid. Walaupun premisnya hampir sama seperi telefilem Ahmad Khusairi, iaitu masalah yang timbul sepanjang usaha hendak menjayakan satu persembahan, namun Man Laksa jauh lebih kemas. Jika dibandingkan,filem Rock amat mengecewakan saya dari segi audio dan editing. Dengan audio yang kurang jelas dan miming yang kurang tepat, ia bertambah bosan kerana penyanyi(pelakon) yang sama tetapi sekejap suaranya suara Nash Lefthanded, sekejap suara penyanyi dari kumpulan rock yang lain. Berbanding filem Man Laksa, seorang pelakon akan melakonkan watak seorang penyanyi sahaja. Walaupun miming, namun ia kelihatan menjadi. Editing yang ingin saya puji ialah continuity antara adegan di atas pentas, di bawah pentas dan di belakang pentas. (walaupun ada sedikit kecacatan). Contoh kekemasan yang terbaik ialah apabila Aqasha menceritakan semula apa yang berlaku semasa adegan tertentu.
Kemunculan Zahid sebagai Ahmad Jais sangat menjadi (of course jika tidak mengenali Ahmad jais, sukarlah menghayati adegan ini). Begitu juga persembahan dari sekumpulan pemuda india yang datang dari estet dengan berbasikal sambil menyanyi lagu tamil. Sekiranya lagu tamil ini disertakan sarikata, mungkin akan lebih dihayati. Begitu juga cara beliau mem-potray (ayat apa ni?) kemunculan Saloma! Teknik-teknik begini selalu digunakan oleh filem-filem Hollywood untuk kemunculan sesuatu nama besar tapi jarang digunakan di Malaysia.
Namun kemunculan kemuncak oleh M Daud Kilau adalah suatu penampilan berani yang amat menjadi oleh Mamat Khalid. Saya tidak mahu menceritakannya di sini kerana ia akan menjadi spoiler yang amat-amat besar. Cukup mengatakan ia cukup BERANI dan MENGHIBURKAN. Saya sendiri tidak henti tersenyum dalam perjalan keluar panggung kerana teringatkan adegan ini.
Suatu lagi watak yang sering muncul dalam karya mamat khalid ialah watak pakcik yang menjadi juru acara. Saksikan pelbagai helah dan tektik beliau dalam melambat-lambatkan majlis kerana memberi peluang Man Laksa mencari penghibur seterusnya. (watak ini juga, yang dilakonkan oleh pelakon yang sama, pernah muncul dalam Ahmad Khusairi dan juga video clip mawi- Lagu Jiwa, Lagu Cinta)
Kesimpulannya, kekuatan filem ini adalah pada persembahan-persembahan pentas yang berlangsung. Man Laksa hanya sekadar penggerak cerita ini.
PELAKON EXTRA
Berbicara tentang extra, kalau dilihat filem-filem jalan ampas dahulu, pelakon extra mereka cukup mantap (contoh..ingat watak pelakon ini “Apa tu Encik Ramlee?” “Kutu Babi” “Allah! Batal air sembahyang saya”) Sebenarnya ini adalah kerana pelakon-pelakon jalan ampas adalah bekerja makan gaji dengan studio. Berbeza dengan pelakon-pelakon extra masa kini. Apatah lagi jika memerlukan pelakon-pelakon yang berusia untuk watak tertentu. Masalah extra yang tangkap muat dapat dilihat dalam filem Lang Buana mamat khalid. Namun extra dalam Man Laksa boleh dipuji.
EFFECT
Sebagai seorang “penggiat multimedia” (apo ni?) saya amat tahu bagaimana kesan-kesan khas tertentu dihasilkan dalam filem Man Laksa. Maaf sekiranya saya mengatakan hasil kerja kesan khas dalam filem ini masih lagi amatur dan kurang teliti. Maksudnya orang yang membuat kesan khas dalam filem ini sekadar menggunakan “preset” yang sedia ada. Sepatutnya mereka mengubah setting supaya nampak customize. (preset2 ini boleh dilihat dalam siri TV MISI XXRAY) Namun kesan khas dalam filem ini dibantu oleh camera work yang cemerlang. Di samping itu penggunaannya bersesuai dengan keadaan dan secara tidak langsung menambahkan kesan pada adegan tersebut ( biasanya penggiat-multimedia tempatan memasukkan kesan khas dengan tujuan hendak menunjuk-nunjuk sedangkan effect tertentu tidak diperlukan dalam adegan tersebut)
KESIMPULAN
Saya amat menggalakkan semua ke panggung untuk menonton filem yang pada saya amat kelakar dan menghiburkan ini. Sekiranya anda berasa Bujang Senang itu amat kelakar sehingga cecah 2.5 juta sepatutnya filem ini mampu mencapai 6 juta! dan seterunya memecahkan rekod filem yusof haslam! Bagi yang tidak melayan filem melayu atau yang sekadar melayan filem afdlin shauki, anda patut menonton filem ini.
May 22nd, 2006 at 1:24 pm
nak tgkkkkkkkkkkkkkkkk… bilekah VCD man laksa ni nak kuarr…
May 22nd, 2006 at 4:12 pm
asyik2 VCD….cubalah TGV plak…GSC ke..heheh
May 25th, 2006 at 2:28 pm
entah jojet..ngk wayang lg best…sikit agak pn takde…